Mustankorkean biokaasulaitos päätettiin aikanaan rakentaa, koska biojätteiden käsittelyssä vastassa oli positiivinen ongelma: kuntalaiset lajittelivat biojätteensä entistä paremmin, eikä vuonna 1998 rakennetun kompostointilaitoksen kapasiteetti enää riittänyt. Jotta biojäte pystyttäisiin jatkossakin käsittelemään paikallisesti, tarvittiin uusia avauksia. Ensisijaisesti kyse oli siis jätteen käsittelystä.
Mustankorkean biokaasulaitos tuottaa keskisuomalaisista biojätteistä, lannasta ja lietteistä päästötöntä liikennepolttoainetta, biometaania. Prosessissa jäljelle jäävä mädäte käsitellään kompostointilaitoksessa ja hyödynnetään mullan valmistuksessa. Näin syntypaikkalajiteltu biojäte saadaan hyödynnettyä sataprosenttisesti.
Kaasun tuotannon alkuvaiheessa biokaasuautoilu oli vielä marginaalista – Keski-Suomessa oli noin 150 rekisteröityä kaasuautoa, ja tankkausasemia entuudestaan vain kaksi, toinen Laukaassa ja toinen Joutsassa. Kyseessä oli siis pitkään jatkunut “muna-kana” -asetelma – miksi hankkia kaasuauto, jos ei ole tankkausasemia?
Elokuussa juhlistettiin Mustankorkean – ja koko Jyväskylän – ensimmäisen biokaasun tankkausaseman avajaisia. Tilaisuus houkutti paikalle satoja ihmisiä ja jonossa oli lähes koko illan kymmeniä autoja. Avajaisten jälkeen tankkausasemalla on käynyt säännöllisesti asiakkaita ja myydyn kaasun määrä on pikkuhiljaa kasvanut kuukausi kuukaudelta. Jyväskylässä toimivalta autoliike Laakkoselta puolestaan kerrottiin, että heti avajaisten jälkeen kaasuautojen myynnissä tapahtui huima piikki, ja kasvu on edelleen jatkunut. Keväällä 2018 Keski-Suomessa oli rekisteröity jo noin 250 kaasuautoa (Trafi, 31.3.2018).
Loppuvuodesta kaasuautoilijat saivat lisää hyviä uutisia, kun Mustankorkean toisen tankkausaseman sijainti julkistettiin. Etätankkausasema valmistuu syksyllä 2018 vilkkaiden pääteiden ja asiointireittien varrelle, Seppälän Citymarketin parkkialueelle.
Valtteri Rossi, myyntipäällikkö
Veljekset Laakkonen Oy Jyväskylä